Wednesday, 3 August 2011

Kamus Utara # 2

Kita sambung dari Kamus Utara # 1, ish ramai sungguh yang tak tau apa itu 'Menyorok' & 'Tebiang'. Betul ka hampa ni orang utara..? kot aku lebih pekat @ senang cakap ulu... Gurun ulu kah..? kahkahkah
Ok...

1) Telok belanga - Baju Melayu
- Contoh ayat : " ayah..ni nak pakai baju telok belanga warna apa..?"

2) Lohoq / Lehoq - Zohor
- Contoh ayat : " hang ni sembahyang lohoq dak g nih..? "

3) Toyu - Kicap
- Contoh ayat : "mak, harini buat ayam masak toyu nah.."
(yang ni aku dah tak guna pun,tapi abg aku guna lagi..ish..hehe)

4) Segheyau - Ngilu / Bimbang
- Contoh ayat : " ish segheyau gigi la bunyi besi tu.." / " segheyau sangat laa, jatuh bawah satg.."

5) Meghela - Gatal (Lebih sinonim dengan terhegeh-hegeh)
- Contoh ayat : "ish laaa..anak Pak Daud tu meghela sungguh..."


p/s : Ieta.. aku tak sengaja..ayat tu yang paling superb best..wakakakkak!! :P
    

10 comments:

  1. orang kedah ka? sebab kalau kedah cakap toyu kan?

    ReplyDelete
  2. @Cik Ca'ah
    hah..org kedah,hihi
    mmg cakap toyu tp dah lama xguna perkataan tu...

    ReplyDelete
  3. cari gado je keje korang nih..haish...

    ReplyDelete
  4. yang buruk² suma aku la kan,xpa bulan posa nie aku sabar je laaa yee tgu bulan xposa nie ang tau apa aku nak bt hahahahaha....=)

    ReplyDelete
  5. @Semakness
    xpaa..kami mesra alam..kikiki

    ReplyDelete
  6. @Ieta
    ish..xmo2, dosa nti kalo balas dendam..wakakakak :P

    ReplyDelete
  7. yg kamus utara #2 ni dr no 1-5 sume penah dgr... tp yg #1 kaw2 la utara ny... hehehe (^_^)y

    ReplyDelete
  8. @Ini belog saya
    hah..yg tu amat jarang dah digunakan..selalu org tua² je guna lagi ;)

    ReplyDelete
  9. @Lady Jaja
    hehe...banyak lah perkataan² org luar xpernah dengar...nti tggu siri ke-3 pulak.. :D

    ReplyDelete

Hello cantik's.. ;)