Monday, 19 December 2011

Printscreen Soal Jawab Ustaz Azhar Idrus

Assalammualaikum :)
Senyum² kambing aku baca habis Printscreen Soal Jawab Ustaz Azhar Idrus tadi, kelakar ok..huhu

Tapi sangat berguna, sangat banyak info yang aku dapat tadi. Pelbagai soal jawab, tapi yang menarik minat aku mesti lah Pertunangan & Perkahwinan, hehehehe

Ada satu pertanyaan ni yang betul² buat aku terkedu.


Kalau rujuk pada soalan dan jawapan di atas ni, nauzubillah... rata² majlis akad yang pernah aku hadir menggunakan Cek untuk Mas Kahwin. Tapi tak tau lah sama ada, bank draft ke apa ke sebab tak pulak aku teliti betul².

Menurut apa yang aku baca, seandainya Mas Kahwin dibayar dengan menggunakan Cek, hendaklah disebut hutang bukan tunai.. wallahualam, tak mungkin juga kadi serta imam tak perasan akan perkara ni. Ikut pada komen Ustaz Azhar Idrus, perlu akad semula..

Kesimpulannya, sediakan wang tunai lebih afdal.. tiada lagi sebarang kemusykilan.. cewah cam iklan pulak huhu :D

k, bai.. kepala berdenyut, gigih update entry.


p/s : Lappy sedang dirawat, blogwalking time office hour saja.. :P

14 comments:

  1. @Mrs Irmidrza
    itu la..wallahulam..
    welcome ;)

    ReplyDelete
  2. suria, kite baru tahu ada syubhah~ tapi sebelum ni memang dah tahu kalau akad tu tunai sebut tunai. cek sebut hutang~

    ReplyDelete
  3. benda ni nida ada terpikir gak..sebab diorang sebut tunai..tp bg cek..cek tu kan bukan tunai..nida terpikir benda ni time dekat2 nk kawin ari tu..tp hubby mmg bg duit tunai je..

    ReplyDelete
  4. ni mesti mas kahwin diganti dgn wang hantaran kot.bahaya nyaaa.

    mas kahwin saya nanti pakai dinar.senang cite.wang hantaran baru pakai cek.heh.

    ReplyDelete
  5. @dhiera
    ya allah, dhiera..suria mmg xtau pn ada camni..indeed! sungguh berguna info ni..


    @nida-razak
    itu la..suria bru igt² semule..
    kalo lah gune cek, then g bank buatnya cek tendang..subhanallah..

    alhamdulillah guna tunai senang kan ;)

    ReplyDelete
  6. @Zimie
    yer, betul tu..
    hantaran mmg lebih bgs guna cek, kalo x jenuh angkut cash beribu²... x pasal² kna hire bodyguard, hihi

    ReplyDelete
  7. suria, kite tahu pun sebab dulu masa kat uni amek subjek tambahan undang-undang jenayah islam. nak A punye pasal sambil up pointer kan~

    kebetulan, ustaz yang ajar tu mengajar subjek undang-undang keluarga islam. dia yang bagitahu~

    ReplyDelete
  8. @dhiera
    bagus tu dhiera, xpe sambil menyelam minum air..hehe

    aduh, terasa diri begitu jahil..
    kne byk bertanye ni, kalo x sesat jln...huhu

    ReplyDelete
  9. kalau suria rajin, beli lah buku ustaz azhar menjawab segala pertanyaan. berguna jugak buku tu~ rm15 ke 16 tah. kite baru beli awal bulan hari tu~

    ReplyDelete
  10. good info suria :) but kikin mmg da tau awal2,nasib baik mas kawin tak ribu2....hubby nk bg cash jer. hantaran ribu2 pkai cheque xpe lgi,xkn nk bwk cash kna rompak x psl2 je. :)

    ReplyDelete
  11. @dhiera
    suria pernah nmpk kt MPH, hehe nk kena beli jugak ni..
    thanks dhiera ;)


    @Miss Shikin
    betul tu..bwk cheque utk duit hantaran! :)

    ReplyDelete
  12. cmtu ea..mila bru tahu sal ni..baru cdg nye nak akad pkai cek b sebut nilai hntaran tuh..thanks suria for info :)

    ReplyDelete
  13. @Cik.Mila
    menurut apa yg suria baca itu la kebenarannya.. ;)

    welcome :)

    ReplyDelete

Hello cantik's.. ;)