Thursday 27 June 2013

Perjalanan Breastfeeding : EBM + FM

Assalammualaikum,

Alhamdulillah setakat sekarang aku masih bf Dhafea walaupun masih campur dengan fm. Bukan kehendak aku nak bagi fm. Dan fm pun tak salah. Cuma bila mana susu ibu tu mencukupi apa salahnya bf sendiri baby kita betol dak? haaaa..

Itu la yang terjadi pada aku, sejak Dhafea lahir sampai hari ke 50++ memang bf je belum campur mana² fm. Alhamdulillah dengan rezeki Tuhan.

Kisahnya terjadi, sebab aku bawak stok daripada kampung dalam cooler beg je lepas tu sepanjang perjalanan jammed keluar rumah pukul 2ptg sampai seremban pukul 2pg. Lama kan? so stok aku tu 70% dah cair tapi masih sejuk. So aku masuk dalam chiller saja, yang lain tu masih beku sikit tapi cair lebih so aku tak berani masuk freezer semula. (Thanks to Dhiera, Zimie & Az yang banyak bagi info cara bawa stok semasa travel. Banyak yang aku tak dapat buat sebab banyak benda menghalang)

So susu yang dah cair tu aku perlu bagi Dhafea minum dalam sehari, dalam 50++oz kot. Masa tu Dhafea sekali minum 2oz je..dah la payah bebenor anak dara aku tu nak minum guna botol, paksa jugak kadang² sampai dia nak termuntah menangis² sekali aku menangis..Kiranya dia lebih rela tidur tanpa menyusu, kau daya tengok anak kau gitu? plzzz aku tak daya, aku df jugak padahal tak sampai seminggu je lagi nak masuk kerja. Senang cerita semua stock tu rosak gitu je. Luluh hati wey..beriya pump.

Time tu la jugak Spectra 3 aku rosak (masih under warranty), manual pump pun tak beli. Aku try pump secara marmet, alhamdulillah dapat la 3oz sekali buat. Akhirnya Dhafea dah boleh guna botol ebm pulak tak ada stok, aku pump every one hour lenguh tangan, merah breast jangan cakap la. Anak dara ni pulak kuat menyusu. Masuk hari ke-3 aku penat..haha aku mintak izin husband nak beli manual pump je, aku beli brand Anakku je dah itu je ada dekat Tesco, sebelum tu aku dah google dulu antara Anakku dan Pureen. Aku pilih Anakku.

Demi nak buat stok aku berfikir² perlu ke aku bagi fm sementara, discuss dengan mak dan husband. Husband izinkan kami pergi beli fm pack paling kecik. Alhamdulillah Dhafea tak confuse tu yang penting. Dalam 3hari jugak mak aku bagi fm je (siang je) sementara aku pump buat stok. Dalam 3hari dia langsung tak poo poo, aku dah risau mak aku cakap sukatan tu kurangkan + bagi ebm jugak. So dia poo poo tapi poo poo dia color hijau kehitaman. Aku cakap stok dah boleh kalau mak nak guna walaupun tak banyak kira cukup kenyang la kan. Lepas tu poo poo dia dah normal semua kekuningan. Lega!

Sekarang stay dengan inlaw, so fm ada balance masih lagi campur ebm tapi pun susah poo poo. Sepatutnya aku dah boleh stop fm tu sebab stok ada belum terputus. Tapi memikirkan maybe susah nak handle ebm kena panaskan dulu dengan Dhafea yang kuat menyusu, jenis tak menyabar nak minum..hihi.

Paling tak best dia susah poo poo, lepas tu kalau poo poo hijau kehitaman. Dah tu merah² muka meneran. Sumpah kesian.

Aku rasa solution yang aku kena buat beli warmer untuk kegunaan harian. Betol tak? sebelum bersalin pun dah nak beli tapi tak sempat...haha

Insya'Allah selagi rezeki tu ada aku tetap bf Dhafea. Sebab aku dulu pun fully bf sampai tadika mak aku cakap..wakakak dasyat!

Aku sikit pun tak menentang fm, malah fm la membantu aku seketika. fm pun tetap susu..rezeki jugak.

Sekian dari ustajah suria...agagag!



2 comments:

  1. ibu mane yg xnk full bf anak kan. tp klau bg fm pun tak berdosa pun. Allah tu tau niat ibu :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. itu laaa..
      kesian ibu² yg kena kondem sbb bagi baby fm..
      entah apa² la pemikiran manusia ni

      Delete

Hello cantik's.. ;)