Thursday 10 July 2014

BM Ke FM

Assalammualaikum..

#PrayForGaza

Sedih aku kalau tengok fb, mostly semua update pasal Gaza. Lagi sedih masing-masing share gambar-gambar bayi, kanak-kanak yang cedera, putus, hancur sana sini. Ya Allah. Bagi aku jangan lah share, aku tak sampai hati. Israel laknatullah!

________________________________________________________________________

Ok, berbalik kepada tajuk.
Ini fresh entri, baru balik dari kedai terus ke rumah BS hantar EBM 4oz (tu ja dapat kalau sekali pam). Tapi g kedai tu sebab beli FM..yesss FM yang kali keberapa aku pun tak ingat! eh baru 4 kot..huhu 1st Anmum, Dugro, Lactogen dan tadi Dutch Lady.

Kisahnya aku memang bekalkan 12oz ja setiap hari untuk Dhafea, itu pun kalau nasib baik habis laah kalau tak 8oz ja dia minum. So semalam BS bagi balik 2botol, aku ingat ada lagi 2 lah sebab sebelum tu aku bagi lebih. Pagi tadi bawa 4oz ja..haha kira 1botol ngeng betul. Buka peti dia aik? 1botol ja tu pun tak sampai 3oz..grrrr.

Itu yang aku pam terus g hantar. Sebenarnya dah lama nak standby Dutch Lady ni tapi asyik lupa. Mula dulu Dutch Lady paling aku letak tepi sebab baca review tak ok untuk baby yang baru nak tukar BM ke FM. Tapi sebab Dhafea boleh minum Dutch Lady yang full cream tu, BS pun cakap why not aku try fm Dutch Lady. So tady aku beli. Lactogen tu dulu pernah minum tapi quick sembelit. Tapi aku try lagi, BS cakap Dhafea langsung muntah semahunya. Luluh hati mak. BS pun tak berani bagi dah..huhu

Yang memusykilkan aku sekarang ni, memang fm ni ada 2jenis ka? dia macam ada 1tahun ke atas, pastu 6bulan hingga 36bulan Rumusan Susulan. Serius aku confuse, itu yang Lactogen tu aku beli 6bulan hingga 36bulan Rumusan Susulan. Tadi Dutch Lady pun camtu tapi aku beli 1tahun ke atas. Sempat menilik perbezaan. Yang aku perasan kcal dia berbeza. 1tahun ke atas lebih banyak so aku pilih yang tu..hihih tak tau betul ke tak.

Itu cerita fm..dulu aku sedih nak perkenalkan fm ke Dhafea. Ye la time tu susu aku masih cukup tapi beli fm sebab lain. Malas nak cerita sini..hehe Tapi sekarang aku bila sebut fm, aku ok..sebab aku fikir positif kesian Dhafea dia masih under 2y susu mesti kena minum tak kan nak tunggu aku balik kerja baru dia nak minum. Pastu aku up lagi untuk positif kan diri, aku nak Dhafea kekal minum susu sampai besar..hahahhahahaa

Macam best ja kan "ibu..nak susu". Pastu aku bancuh susu before dia g school.. bahahhahahaa

ok, bai



7 comments:

  1. memang sedih nak tukarkan bm ke fm..
    dulu before masuk keje ..mati mati taknak bagi susu fm..
    rase macam anak boleh sakit kalau minum fm..
    sebab penah ngk anak termuntah teruk lepas minum fm..
    tapi bila bm tak cukup..
    nak taknak terpaksa campur gak..

    anak saye cirit birit pulak minum lactogen..

    lain perot kan..lain ragamnye..

    :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. yer..dhafea dlu masa 3m minum lactogen xde muntah tp poo poo dia x ok pastu stop
      fully bf..skrg ni bm tgh nazak, huhu tu tgh cari alternatif lain ni..

      hope dia ok la dgn fresh milk tu ;)

      Delete
  2. huhu suria cuba je dlu tau
    kot la dhafea serasi
    tapi try 3 hari tau baru tukar

    ReplyDelete
    Replies
    1. dah try lagi huda..dia muntah jugak merah habis mata dia..
      so skrg ni standby fresh milk jee dia minum tp x dilute dah sbb xde nampak ura² sembelit pun..hihi

      Delete
  3. Nk tny mcmana nk bg ank minum fm..ank sy smp skrg dh 1thn msh x nk minum fm... bkn sy x nk bf lg tp kdg2 kcian susu mcm x cukup tuk dia... dh buntu dh... 5 jenis fm sy beli dia x nk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. sy pun xda pengalaman, memang anak xmau fm. pun dah try 5jenis fm semua dia tolak
      last sekali bg fresh milk, baby awk dah 1y dah boleh bagi fresh milk. fresh milk lg sedap.. :)

      Delete
  4. Assalam sis..sy pun tgh cari2 fm yg sesuai dgn bby sy n ofkos dri segi financial juga. Anak sy da setaon tujuh bulan.. nice sharing. Salam perkenalan ye ^^

    dilakazuha.blogspot.com

    ReplyDelete

Hello cantik's.. ;)