Thursday 8 January 2015

Anak Umur Berapa Stop Guna Pencuci Baju Versi Baby?

Assalammualaikum,

Ok..sebenarnya tak tahu nak letak title apa..kehkeh

Macam aku sampai sekarang Dhafea dah 1tahun 9bulan masih guna sabun cuci Pureen ABD ka ABC entah. Setakat umur dia ni baru 3kotak kot aku guna, lama gila hahhahaa. Bukan kedekut tapi aku sekali cuci baju dia guna 1-2 scoop saja. Aku tak suka letak banyak bila dah kering akan bau sabun yang kuat. Nak muntah. So far hilang ja jugak kotaran tu. Kalau terkena benda yang berwarna aku rendam dalam baldi dulu.

Sekarang ni ada sikit ja lagi sabun dia tu, aku ingat tak mahu dah continue. Nak pakai sabun yang sama macam kami laki bini. hihi aku rasa dia pun dah big girl..hehe

Ke ada lagi yang teruskan dengan sabun versi baby setakat anak umur dah nak masuk 2tahun?

Until now pun cuci baju dia aku masih separate. Baju kami laki bini tak sekali dengan dia kecuali sekali sekala termasuk hehe.

Baju Dhafea aku guna speed yang soft, eh ke camna..kira tak sama lah dengan kami. Aku sayang baju² dia walaupun setakat baju basahan hihi. Kalau baju jalan kebanyakan aku masih cuci tangan. Alah sekali cuci ada lah 2-3helai ja.

Sabun tu dah la mahal. Paling murah kalau offer dapat lah RM17.90 kalau tak RM19.90. ka ada lagi mahal. Tapi berbaloi jugak aku guna sampai 3-4bulan jugak la.

Sebab tu rasa nak cuci guna sabun Daia mak bapak dia ja. Sekali harung. Senang hidup.




14 comments:

  1. tqah da lama basuh baju rayyan skali baju kitaorg.. haha.. since dia setahun ke before tuh lagi.. :P

    ReplyDelete
    Replies
    1. suria x boleh nak cuci dlm 1mesin sekali dgn baju dhafea,
      baju husband kdg² kotor jugak, dgn naik motor bagai melekat² hehehee

      Delete
  2. lama jugak la bersabun abd sampai setahun 9..haha..aqeel stop pas setahun 6.terus pakai sabun same ngan ibu ayah..cuma baju die mesin asing.baju jalan still basuh tangan :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa lama benor tu hehee.
      ya la kekadang x berapa yakin nak guna sabun kite kot² x kena dgn kulit dorang yg baru lagi..hehe

      Delete
  3. suriaa bagus betul smpai skng pakai pencuci baju baby lg. pastu asingkan baju baby. huhu. rina helena 6 bulan dah duk mai mls semua baju basuh skali. pastu 6 bulan pn dia pakai pencuci sama kami jaa. ahahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. surai kes takut kot² kulit dia xtahan dgn sabun kita tu rina,
      tu yg dok guna sabun versi dia lagi tu..baju memang asing sejak dulu
      himpun 3-4hari baru sabuh kekekeke

      Delete
  4. sblom ni mila basuh asing2 baju zara n baju kami..sabun pun asing jgk..tapi lps duk skali dgn mertua bln 11 ritu trus skali hrung basuh..dah 2tahun kira ok la tu..kekeke

    ReplyDelete
    Replies
    1. ha tu la mila ni sbb 3bln je lg dh nk 2thn tu yg terfikir nak guna sabun yg sama ja..hehe

      Delete
  5. iolspakai dynamo iol terus
    mls dh beli pureen tu hahaha

    ReplyDelete
    Replies
    1. haaa huda tu laa
      suria pun dok ingat camtu la jugak, macam dah malas nak beli pureen tu kekeke

      Delete
  6. Hehehe. I dah lama tertanya-tanya bab ni. Hana dah nak masuk 30bulan minggu ni, i masih guna sabun basuh baby lagi. Mmg pun botol diorg tahan lama. I jer pulak cuak takut apa2. Hurmm ramai rupanya dah stop awal yer. Bolehlah fikir nak stop dah. Hehe..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul....i pun dah lama sgt fikir benda ni,
      bukan apa risau kot² sabun biasa tu kulit dorang xtahan hehe

      Delete
  7. try basuh dengan pencuci sabun yg sama dengan org dewasa dulu..tengok ada apa2 kesan ke tak lepas dia pakai baju tu..kalau ok, campur saja

    ReplyDelete
    Replies
    1. rasanya ok sebab ada jugak 2-3kali terlepas masuk baju dia sekali dgn baju mak bapak dia..hehe

      Delete

Hello cantik's.. ;)