Monday 16 February 2015

Rasa Nak Melabur Dalam Unit Trust (Public Mutual)

Assalammualaikum,

Sejak masuk 2015 ni pelbagai kesedaran masuk dalam jiwa aku, haha. Haritu kan kesedaran pasal kesihatan dan kecantikan diri, huhu tak boleh blah.

Ok, untuk saving yang long term ni dah lama aku fikir. Sebelum ni fikir sikit² je sebab husband yang buat saving untuk long term ni. Tapi tahun ni ada kesedaran nak buat untuk diri sendiri (emergency case). Aku tak ada pun ASB loan sekadar saving biasa saja. Husband pun last year dah terminate.

Since Unit Trust ada buat offer tak ada deposit ke apa entah aku tak tahu apa kebenda, sebelum ni minima kena bayar RM1K sebelum melabur. So aku hold sampai ke sekarang haha. Ini ada promo ni cousin husband ada cari aku tanya berminat ke idok. Dah 2minggu aku fikir dan rasa nak start. Minimum saving RM100 / month.

Aku google punya google banyak feedback yang best.

Kita cuma perlu cantikkan saving tu minima 10bulan. Untuk elak void. Ada sorang lagi cousin husband dia dah lebih setahun join, buat auto debit tapi dia lupa akaun mana yang dia guna. Every month dia cash out duit dari bank tu, so unit trust asal nak buat deduction je tak ada duit..hahahhaa adoii. Tengok statement tak bergerak rupanya dah 10bulan tak ada deduction. Tapi aku tak tahu terms macam mana agent dia buat lepas tu.

Rasanya dah boleh kot buat saving camni selain Tabung Haji.

Untuk kesenangan di kemudian tahun...hihihii

bai..


SELAMAT BERCUTI UOLSS ;)



1 comment:

  1. Ok jugak saving dalam unit trust tapi kena ambik tau juga unit trust mana yang aktif, yang beza banyak dari unit lain. Selalu main unit trust ni jangan hold dalam 1 unit je, kena switch to another unit yang baru launch atau tengah naik mendadak... baru dapat banyak dividen...

    Unit trust ni long term saving. Nak dapat hasil, kena more than 10years. Kalau fixed saving kena consistent. Masuk lah RM250 sebulan untuk 2 nama pun ok. Selain tu laburkan EPF pun ok. i buat benda tu dah 5 tahun. walaupun dah tak kerja, tapi epf i tetap jalan... untung tau...

    Tanya betul2 dengan agen. amik agen yang boleh explain jujur. lepas tu jenis agen yang rajin...

    ReplyDelete

Hello cantik's.. ;)