Wednesday 11 March 2015

Antara Tonsil, Batuk & Selsema.

Assalammualaikum,

Malas betul nak menaip.

Kalau anak korang demam lepas tu pakej sekali tonsil, batuk, selsema. Tapi demam dah hilang yang tinggal tonsil, batuk dan selsema.

Diantara 3jenis di atas tu yang mana korang akan pilih untuk cure dulu? 3jenis di atas tu cara mengatasinya kan berlainan,

1) Tonsil - Perlu makan yang sejuk²
2) Batuk - Makan yang panas²
3) Selsema - Makan yang panas²

Kalau salah pemikiran aku kat tu, betulkan pelissss...ekekek (ini yang aku selalu simpan dalam otak)

Macam aku akan cure tonsil dia dulu, sebab tonsil ni yang menyebabkan suhu badan naik. Dhafea dah 3kali kena tonsil. Siang tak demam, malam ja suhu mesti naik sampai 39.

Aku akan bagi dia makan yang sejuk, ice cream vanila, air buah. Sambil tu aku add honey dalam oat dia, buat garlic oil untuk selsema.

So far benda ni menjadi untuk Dhafea.

Tonsil selagi tak hilang demam akan berulang². Itu yang aku alami selama 3kali Dhafea kena serang tonsil.

Tapi Dhafea alhamdulillah, batuk baru 2kali dia kena. sekali yang teruk sangat pastu kali kedua mild saja tak berlarutan.

Kalau selsema aku buat garlic oil, tonyoh kunyit hidup kat batang hidung lepas tu potong bawang besar letak dalam bowl hujung bantal dia, esok tu confirm kering.

Semoga Dhafea diberi kesihatan yang baik. Ibu tak daya nak EL dah tahun ni record tahun lepas buruk..hahahha


2 comments:

  1. ooo ok rina pun baru tau yg tonsil kena mkn benda sejuk. hahahah. tp cmna nak tau bby kena tonsil eh? apa tnda2 dia?

    ReplyDelete
    Replies
    1. tonsil klu makan benda panas dia makin membengkak hehe.
      simptom dia demam tetiba dengan suhu tinggi bila malam, xmau makan nk telan pun seksa.
      tu ja yg ingat huhu

      Delete

Hello cantik's.. ;)